Aktuellt

  • Inne i studion 16 och 17 september 2024

    Vi trotsade det underbara höstvädret, tillbringade större delen av dagarna i suveräna Studio Element, Göteborg och spelade in Herztiers Wiegenlied av Magnus Bunnskog, Glimt, Skymt av Lotta Wennäkoski och Punka av Ida Lundén.

  • ljuset,tonen,färgen

    20 aug kl 18:00 Fylkingen

    Work-in-progress-konsert tillsammans med live-tecknaren Jenny Soep

    Jenny Soep är konstnären som tecknar upplevelsen live.
    40f är kvartetten som förfogar över ett oändligt spektra av klangfärger.
    Vi undersöker olika vägar att kommunicera konstformer. Musik av Ida Lundén, Marcus Lundberg och improvisationer.

    www.instagram.com/jennysoep/
    www.jennysoep.com

  • Kalvfestivalen 8-13 augusti 2023

    Vilken lyx att spendera 5 dagar på Kalvfestivalen, uppleva ett minutiöst arrangemang i härligt samarbete med Kalvs innevånare, möta fantastiska musiker och grupper, lyssna på roliga, eftertänksamma, inspirerande konserter och att få spela så mycket. Kalv med sin 19:e festival känns som en kongress för den nutida musiken.

    Musik:

    Vid konstnären Peter Gustavssons vernissage: Kaija Saariaho – Laconisme de l’aile (1982) i version för 4 flöjter och Lotta Wennäkoski – Glimt, skymt (2018)

    Vid konsert i Kalvsjöholmbolagets mekaniska verkstad: Magnus Bunnskog – Hertziers Wiegenlied (2011/2020), Rosali Grankull – Signalövningar för ringar och människor (2023), Johan Svensson – Slow Motion (uruppförande) och Malin Bång – pebbles anf eternal thirst (2020)

    Vid pilgrimsvandringen: Duetter av Harrison Birtwistle – Duets för Storab (1983), Wilhelm Fridemann Bach och Karl Erik Welin – Duo per flauto (1989)

    Vernissage Peter Gustavsson
    repetition av Johans verk ”hemma” i vårt Kalvfestival-hus tillsammans med 8 mekaniska flöjter
    bra klubbor
    snart pilgrimskonsert
  • Hej från uppstartsträff med tonsättaren Kajsa Lindgren.

    Uruppförande på Kalvfestivalen i augusti.

    …och, ja, vi stämde träff på Vetekatten i Stockholm….

  • 14 maj – St Eskils kyrka, Haninge kl 18:00

    Musik av Ida Lundén, Marcel Nichan, Lotta Wennäkoski och Malin Bång.

    Arrangör Nuova Artes

  • 5 maj – konsthallen i Växjö kl 16:00

    Musik av Ida Lundén, Marcel Nichan, Lotta Wennäkoski, Magnus Bunnskog och Malin Bång.

    Arrangör Media Artes

  • Festivalkonstnär Jenny Soep

    Vi spelade på Svensk Musikvår, vilken oerhört rolig konsert! Festivalkonstnären Jenny Soep fångade oss så här fint.

  • Godmorgon från hotellfoajén!

    Hej hej – testing testing, uppdaterar hemsidans aktuellt-flik!

  • 40f till Svensk Musikvår

    Svensk Musikvår är en fantastisk festival för nutida musik, som eldsjälen Jörgen Pettersson står bakom. Lördag den 18 mars spelar vi på Aliasteatern i Stockholm. Kom dit! Läs mer

  • Stallarholmen och NYS-festival!

    Föreningen NYS – Ny Musik i Sörmland arrangerade 27-28 augusti en festival i Gula Industrihuset, Stallarholmen. Under helgen arrangerades fyra spännande konserter, som inleddes med PlåtJohan och SkrotNisse som bygger egna instrument av återvunnet material.

    40f spelade på lördagkvällen, och då framförde vi musik av Malin Bång, Tebogo Monnakgotla, Ida Lundén, Anders Hagberg, Lotta Wennäkoski och Anders Jormin. Parallellt med NYS-festivalen pågick också en vintagefestival – oj så många fina retrokläder vi såg!

    Det var så mycket som gick snett innan vår konsert, så vi roade oss med att skriva dagbok. Läs här för att följa med i fyra musikers vardag!

    40f förbereder en konsert:

    Konserten är lördag 27/8 kl 18:30 i Stallarholmen 30 min från Strängnäs. Vi planerar rep hemma hos Åsa i Strängnäs dagen före. Anna och Ann bokar tåg som ankommer Strängnäs 11:18, Jill ska köra bil från Örebro och möta vid tåget.

    Söndag 21/8 
    00:16 Anna snubblar och tar emot sig olyckligt. Handleden känns inte bra.
    15:27 Handleden röntgas, misstänkt fraktur. Ska tillbaka för definitiv bedömning måndag morgon. Konserten inställd.
    16:30 Anna försöker spela lite, det gör inte ont. Det kanske kan bli konsert ändå.

    Måndag 22/8
    08:52 Konstaterad fraktur. Annas handled gipsas. Läkaren godkänner, och uppmuntrar, flöjtspel. Konserten är på.

    Tisdag 23/8
    09:15 Ny logistik med packningen planeras eftersom Anna bara kan bära med ena handen. Ann ska ta den tunga delen av packningen med sig efter mötet med Rosali Grankull, på torsdag eftermiddag.

    Torsdag 24/8
    12:03 Ann meddelar att hon har 39° feber. Konserten inställd. Ann är med på mötet med Rosali via zoom.
    21:15 Ann känner sig bättre. Konserten är på? Hon tar bilen och hämtar sin del av packningen hos Anna i Majorna. Vi bestämmer att hon ändå är hemma på fredagen – inte minst för sprittsmidningen (!) – och bokar om tågbiljetten till lördag morgon.

    Fredag 25/8
    07:24 Anna tar tåget från Göteborg.
    08:30 Jill måste åka hem med sonen efter tandläkarbesöket i Örebro, istället för att lämna honom i skolan. Hon kommer att bli försenad och kan inte möta Anna vid tåget.
    11:18 Åsa möter Anna vid tåget för att hjälpa till med packningen.
    12:38 Jill kommer fram till Strängnäs. Inser att hon har nyckeln till andra bilen, den som resten av familjen behöver för resa till Danmark, med sig. Repetitionen flyttas fram till eftermiddagen. 
    12:46 Jill åker tillbaka till Örebro.
    Åsa och Anna äter lunch.
    13:27 Åsa får panik när det är 14 nya mail i jobb-inkorgen. 
    13:28 Åsa inser att hon har skickat dem själv.
    Åsa och Anna övar, har kontor, dricker kaffe, pratar.
    14:20 Ann mår riktigt bra hemma i Göteborg. Tar en mycket kort tur till Allum med yngsta dottern. Shoppingturen blir extra kort, eftersom hon får en liten magsjukekänning i köpcentret. Är konserten inställd?
    15:02 Jill kommer till Järle. Lämnar över bilnyckeln till familjen. 
    15:05 Jill åker från Järle. Åsa och Anna övar, har kontor, dricker kaffe, pratar.
    18:07 Jill kommer till Strängnäs.
    18:15 Repet ställs in. Jill får ett glas vin.
    18:30 Ann tror magsjukan var ett falskt alarm. Det ska nog bli konsert ändå!
    19:17 Jill, Åsa, och Anna äter middag. 

    Lördag 27/8
    11:58 Jill och Anna har packat bilen och är klara två minuter före utsatt tid.
    12:04 Anns tåg ankommer Strängnäs i tid. Konserten är definitivt på. Vi åker bara fel en gång på väg till Stallarholmen.
    14:00 Konsertlokalen är så varm att varje repeterat stycke efterföljs av en generös paus. Ensemblemedlemmarna i upplösningstillstånd pga värmen. Vissa delar av styckena stryks.
    14:30 Jill börjar hosta. Är konserten inställd igen? Falskt alarm. Jill kommer sig. 
    15:15 Glass och kaffe höjer stämningen och sänker den invärtes temperaturen något. 
    17:45 Den generösa temperaturen i konsertlokalen och dess omgivning får två av bandmedlemmarna att hoppa i Mälaren utan badkläder. Fler hade deltagit om gipset tillåtit.
    18:30 Konsert genomförs inför en liten, mycket varm, men entusiastisk och berörd publik.
    21:14 Åsa, Ann, och Anna ses i baren på hotellet för en AW. Blixtarna från det stora åskvädret lyser upp himlen.
    22:24 Det börjar regna och blåsa. Sällskapet flyttar in från uteserveringen.
    22:42 Kvällen avslutas
    22:55 Väckarklockan ställs på 06:00 för att hinna med det tidiga morgontåget till Göteborg. Samtidigt öppnar moderaterna i Strängnäs sin valstuga precis vid hotellets framsida (som våra rum vetter mot) för efterfest.  

  • Örebro

    Välkomna till Örebro den 10 april! Kl 16 spelar vi i Betlehemskyrkan, i Örebro kammarmusikförenings regi. Läs mer här:

    https://www.orebrokammarmusik.se
  • Till Säffle och Göteborg

    Hej nutidamusikvänner! På söndag, 17 oktober spelar vi i Säffle Musikförening. Välkomna!

    Mer om konserten här:

    Och här:

    Tisdag den 19 oktober spelar i Göteborgs internationella Orgelfestival, i ett samarrangemang med Göteborgs kammarmusikförening. Läs mer här:

  • Decomparmaids

    I mitten av maj sjösattes vårt spännande projekt Decomparmaids tillsammans med Lisa Nordström, i den helt unika och inspirerande miljön på Grimeton utanför Varberg.

    Inspirerade av Lisa Nordströms musikaliska möten i filmen Sonica Sequence (2017), där hon gör platsspecifika improviserade sessions med lokala musiker på nya spelplatser runt omkring i världen, initierar flöjtkvartetten 40f och Lisa Nordström ett samarbete som tar deras musikaliska möte ett steg längre och mynnar ut i en VR-upplevelse där publiken/besökaren får ta plats mitt i ensemblen och uppleva musiken inifrån.

    Tanken är att göra ett platsspecifikt verk för varje nedslag projektet gör. I samarbete med våra värdar som känner omgivningen och dess historia, vill vi söka upp en spännande plats i den aktuella staden/orten, gärna en plats som betyder något speciellt – det kan vara miljö/utseendemässigt, historiskt, eller akustiskt.

    På den utvalda platsen gör 40f och Lisa Nordström en session med förkomponerat material blandat med improvisationer. Vi spelar in och filmar för VR och resultatet blir en installation för en konsthall/ett museum/galleri i området. Stadens/ortens innevånare som besöker utställningen kommer att kunna känna igen sig och, som vi hoppas,  få en direkt anknytning till verket. I samband med öppningen av installationen finns möjlighet att boka en liveakt med 40f och Lisa Nordström.

     Decomparmaids handlar om att förstärka saker som uppstår i nuet, att fokusera på upplevelsen genom att använda det dokumentära greppet och tar avstamp i ett grundmaterial som utvecklas i mötet med den nya platsen i dialog med parterna.

    Musik är i sig en konstform som är väldigt flyktig, den händer här och nu i konsertögonblicket, spelögonblicket. Decomparmaids låter en konsert leva kvar och ger publiken möjligheten att kunna ta in alla sinnen i sin upplevelse. Besökaren får ta på sig VR-glasögon och hörlurar och vara mitt i ensemblen, välja om hen vill gå nära en enskild musiker, höra var och en i närbild eller vara mitt i och uppleva helheten.

    Decomparmaids vill bygga bryggor mellan flera discipliner för att kunna bjuda in publiken till en  upplevelse som bjuder in flera sinnen. Musiken får kliva in i nya rum och den nya tekniken låter besökaren gå rakt in i musiken. Projektet genomförs med stöd från Konstnärsnämnden.

    Lyssna på våra live-laborationer här:

    https://soundcloud.com/40f/grimeton-session-3-decomparmaids-200516
  • Stockholm 9 oktober

    Äntligen live-konserter! Är du i Stockholm den 9 oktober kl 20.30, kan du ta dig till Konserthuset, och lyssna på oss, när vi spelar i serien ”Ny fredag”. Kolla in mer här!

  • i Lidköping

    Förra veckan spelade vi i den mycket trevliga konsertföreningen i Lidköping. Vi fick en recension som du kan läsa här!

  • 10-årsjubileet klart

    Stolta pustar vi ut – vi har firat 10 år som kvartett! Som present till oss själva ordnade vi en konsertserie på hemmaplan i Göteborg under säsongen 2018/2019, med konserter på Konstmuseet i maj, på Konstepidemin i oktober, och i det mycket spännande Kulturtemplet i april 2019.

  • Höstens planer

    Vi är mitt i planeringsarbetet för vårt nästa projekt! I samarbete med Lisa Nordström  hoppas vi kunna besöka museer i Västra Götaland under hela nästa år, för att spela verket som vi gör tillsammans. Håll utkik här efter mer info!



  • Lotta Wennäkoski

    Vårt beställningsverk av Lotta Wennäkoski heter ”Glimt, skymt” och uruppförs imorgon. Kom på konsert i Karlskoga, kl 18 på Björkborn, Mötesplats Alfred Nobel – det blir fint, välkomna!

  • Grünewaldsalen
    Hej och hå, nu har vi spelat i den oerhört vackra Grünewaldsalen på Stockholms Konserthus. Faktiskt gör vi samma program igen, på fredag, den 19 oktober på Konstepidemin i Göteborg. Läs mer här:
  • KVAST jubilerar!
    Hej där ute! På hemsidan har det varit tyst och tomt ett tag, men IRL händer det desto mer! Efter två högst intensiva rephelger är vi redo för att spela på KVASTs 10-årsjubileum i Grünewaldsalen, Stockholm, söndag den 14 oktober. Spana in programmet här: KVAST står för ”Kvinnlig Anhopning Av Svenska Tonsättare”
  • Mixed material…

    Den 8 maj fyller vi Ohlin-salen på Artisten med helt ny musik!
    Under våren har 7 tonsättarstudenter arbetat tillsammans med flöjtkvartetten 40f och skapat varsitt nytt verk till ensemblen.
    Uruppföranden med musik av Kajsa Antonsson, Vidar Davidsson, Gustaf Ekman, Noak Esbjörnsson, Marcus Andersson, Gustav Johansson, och Nils Henriksson

  • 40f till Berlin
    Den 22 oktober spelar vi på feministiska, normkritiska, coola festivalen Specs’ On i Berlin! Kolla in programmet här!  


I mitten av maj…

sjösattes vårt spännande projekt Decomparmaids tillsammans med Lisa Nordström, i den helt unika och inspirerande miljön på Grimeton utanför Varberg.

Inspirerade av Lisa Nordströms musikaliska möten i filmen Sonica Sequence (2017), där hon gör platsspecifika improviserade sessions med lokala musiker på nya spelplatser runt omkring i världen, initierar flöjtkvartetten 40f och Lisa Nordström ett samarbete som tar deras musikaliska möte ett steg längre och mynnar ut i en VR-upplevelse där publiken/besökaren får ta plats mitt i ensemblen och uppleva musiken inifrån.

Tanken är att göra ett platsspecifikt verk för varje nedslag projektet gör. I samarbete med våra värdar som känner omgivningen och dess historia, vill vi söka upp en spännande plats i den aktuella staden/orten, gärna en plats som betyder något speciellt – det kan vara miljö/utseendemässigt, historiskt, eller akustiskt.

På den utvalda platsen gör 40f och Lisa Nordström en session med förkomponerat material blandat med improvisationer. Vi spelar in och filmar för VR och resultatet blir en installation för en konsthall/ett museum/galleri i området. Stadens/ortens innevånare som besöker utställningen kommer att kunna känna igen sig och, som vi hoppas,  få en direkt anknytning till verket. I samband med öppningen av installationen finns möjlighet att boka en liveakt med 40f och Lisa Nordström.

 Decomparmaids handlar om att förstärka saker som uppstår i nuet, att fokusera på upplevelsen genom att använda det dokumentära greppet och tar avstamp i ett grundmaterial som utvecklas i mötet med den nya platsen i dialog med parterna.

Musik är i sig en konstform som är väldigt flyktig, den händer här och nu i konsertögonblicket, spelögonblicket. Decomparmaids låter en konsert leva kvar och ger publiken möjligheten att kunna ta in alla sinnen i sin upplevelse. Besökaren får ta på sig VR-glasögon och hörlurar och vara mitt i ensemblen, välja om hen vill gå nära en enskild musiker, höra var och en i närbild eller vara mitt i och uppleva helheten.

Decomparmaids vill bygga bryggor mellan flera discipliner för att kunna bjuda in publiken till en  upplevelse som bjuder in flera sinnen. Musiken får kliva in i nya rum och den nya tekniken låter besökaren gå rakt in i musiken. Projektet genomförs med stöd från Konstnärsnämnden.

Lyssna på våra live-laborationer här: